Friday, May 31, 2013

Levi i desni fanatizam I deo

Stope u pesku, Službeni glasnik 2012, Copyright © Borislav Pekić 

Levi i desni fanatizam 

Skraćena verzija razgovora sa studentima u Studentskom gradu 1991, 
skinuto sa magnetofonske trake. 

Palo mi je na pamet da bi bilo dobro, da bi ono što se dogodilo na Terazijskoj česmi dobilo jednu istorijsku, ili, kako se kaže sada, povijesnu perspektivu, da vam ispričam jednu, nadam se kratku priču o otporu gimnazijalaca i studenata, o poretku, neću ga nazvati ničijim, jednostavno poretku od 1944. do 1991. godine.

 Isključujući iz toga otpor koji je proizašao iz građanskog rata, to znači isključiću onaj otpor koji je nastavila ravnogorska omladina, odnosno njen ostatak posle gubitka u građanskom ratu. Izostavljajući otpor studenata ljotićevaca koji se nastavio izvesno vreme. Govoriću isključivo o otporu, pre svega beogradske gimnazijske i studentske omladine, počevši od 1944, odnosno 1945. godine; on se, u prvom redu, sastojao u okupljanju oko Kluba Demokratske omladine i Demokratske stranke u Garašaninovoj ulici.

Dok je onih sedam brojeva Demokratije izlazilo, omladina je davala izvesnu potporu opoziciji u odnosu na pobedničku stranku i na pobedničku revoluciju. Ja sam tada imao petnaest godina i moj se lični otpor, a i otpor mojih drugova i prijatelja iz Treće muške gimnazije, uglavnom sastojao u tome što smo delili i raznosili tu Demokratiju i, pri tome, moram priznati, često rđavo prolazili. Ne samo da je Demokratija uništavana nego smo mi, pri tom, malo i bijeni.

Zatim je Demokratija spaljivana, a i mi smo malo goreli. Ali to je lako bilo podneti, to nam nije bio veliki problem. Takođe, kao i svi radikalni fanatici, iako smo bili demokrate, jednostavno smo smatrali, iako smo tu Demokratiju delili, da su pripadnici, odnosno političari građanske klase i građanski političari, oni predratni, koji su učestvovali u radu Parlamenta, za nas bili kolaboracionisti.

Dakle, mi nismo bili zadovoljni tim legalnim otporom, nego smo počeli praviti ilegalne organizacije. Ja sam u svom životu napravio tri. Dve nisu uhvaćene – treća jeste. Posle propasti, odnosno posle uklanjanja demokratske opozicije, onako bedne, onako male, nama ništa nije preostalo nego da se borimo onim sredstvima kojima nas je tiranija ugušivala. A to znači širenjem demokratskih ideja na ilegalan način.

Ilegalnim lecima, ilegalnim listovima i, moram priznati, pripremanjem na oružanu pobunu. To je, naravno, besmisleno kao ideja, ali kod mladih ljudi koji imaju između šesnaest i dvadeset i jednu godinu nije potpuno nemoguće. U Trećoj muškoj gimnaziji, u kojoj sam ja učio, bilo je više ilegalnih organizacija koje nisu znale jedna za drugu. Četrdeset i šeste godine odigrava se prvi masakr gimnazijalaca.

To je trenutak u kojem, pod vođstvom SKOJ-a, a direktnim uputstvima Rate Dugonjića, pokušava da se izvrši „defašizacija gimnazija“. Samo ću u nekoliko rečenica pokušati da vam opišem kako je to izgledalo. Ljudi koji su bili na Golom otoku saznaće za sve to dve godine kasnije. Upravo oni koji su to nama radili, ceo skojevski odbor Treće muške gimnazije, našao se posle dve godine na Golom otoku.

Mi smo sa časova – gimnazija je bila opkoljena – uterani u zbornicu. Dovedena je radnička omladina, jer nije sasvim bilo sigurno hoće li naši drugovi hteti da nas tuku; napravljen je špalir i nas četrdeset, jedan za drugim, izlazili smo na tribinu, samo što nam nisu kape stavljene na glavu, i optuživani za razne stvari. Jedino smo, možda nas nekoliko, optuženi za stvari koje smo zaista radili, ostali su bili potpuno nevini.


Optuživani su zato što im je otac ostao u zarobljeništvu, što su dobijali pakete od starih rođaka – iseljenika koji se, ko zna kada, odselio u Ameriku, i tako dalje. Zatim smo, pošto je presuda glasila: izbacivanje iz gimnazije, prolazili kroz špalir i bili mlaćeni. Međutim, kod dvadeset i prvog broja, a ja se sećam tog imena – to je budući naš veliki trubač Bata Senić – on je uzvratio udarac.

Posle toga je nastala opšta tuča. Hoću da kažem, ako uzvratite udarac – to je uvek dobro. Dok ga trpite – to ne valja. Dobro, to je bila prošlost. Posle toga smo napravili najveću gimnazijsku ilegalnu organizaciju i kako je bila napravljena u Jugoslaviji, ona se zvala Savez demokratske omladine Jugoslavije. Bili smo prinuđeni da se branimo; uhvaćeni smo 1948. godine i osuđeni na višegodišnje robije, ali neću da govorim o toj organizaciji.

Hoću da kažem, a za to imam dokaze, da pozovem Upravu državne bezbednosti da otvori svoje arhive i da se vidi koliko je hiljada gimnazijalaca i studenata zatvoreno i koliko hiljada godina su odrobijali. To je bio niz organizacija; ja ovde vidim i neke ljude koje poznajem, koji mogu to da potvrde, studente i gimnazijalce koji su uhapšeni i poslati na robiju samo zato što su demokratski mislili. Taj period se završio i njega bih mogao nazvati kontrarevolucionarnim otporom. defence
Potom dolazi levi otpor. Pod njim podrazumevamo one mlade ljude, četrdeset osme godine, ne one koji su bili apsolutno nevini a najveći je broj bio potpuno nevin, već one koji su imali neko odvojeno mišljenje od vladajuće partije. Zatim dolazi 1954. godina, za koju ja, moram priznati, prvi put sada čujem. Za taj bunt nisam ni znao.


I dolazi 1968. godina, u kojoj sam učestvovao. I tu je opet policija bila u pravu, pošto se nisam slagao sa osnovnim idejama tog pokreta a u njemu sam učestvovao – učestvovao sam samo da mutim vodu. Kada sam ja u pitanju, policija je uvek u pravu. To je u principu jasno. Šezdeset osma je bila velika i prva romantična pobuna levog karaktera. Ona je prvi put izvela studente na ulicu i prvi put pokazala u kojoj meri mladost može da utiče na život ove zemlje.

Ali, i 1968. je bila leva. Znači, s jedne strane smo imali desni fanatizam, jer moram priznati, mi smo bili fanatici, ne gori od komunista. To je bila bespoštedna bitka. S druge strane, imali ste levi fanatizam. I sada dolazi ono sasvim novo – po mom ličnom mišljenju – ono što se dogodilo sada, marta ove godine. Prvi put sam video mlade ljude koji ne pate od predrasuda. Mlade ljude koji su lišeni straha ali su lišeni i fanatizma. Video sam mlade ljude koji se bore za pravdu, za ljubav, za sreću.

Koji ne trpe represiju ne zato što ih uništava, nego što uništava u njima ono najbolje, a to je – njihovu nezavisnost i njihovu sreću. I ono što sam doživeo kod Česme nadrasta sve što sam lično doživeo u svom životu. Pogledajte rađanje srpske demokratije, u obliku jednog parlamenta, prvog, takozvanog višestranačkog. Veoma je zanimljivo da se ponavlja „višestranački parlament“, a to se, u stvari, podrazumeva.

„On je sad višestranački i treba da budemo srpska narodna skupština.“ Takvim stalnim ponavljanjem da je višestranački, pomalo, pokazuje stid većine. Jer, na kraju krajeva, ta manjina ne vidi čemu služi uz sve svoje napore. Dakle, komunisti, ili, ne znam kako da ih nazovem sada, kriptosocijalisti ili kriptokomunisti, neka oni izaberu praktično kako će se zvati, oni osećaju stid da ta skupština nije uistinu višestranačka nego je, zaista, da upotrebim opet tu reč, jednoumna; to su, inače, pre četiri godine, ili kad smo pronašli to jednoumlje, oni sami govorili.

Dakle, već u nazivu te skupštine vidimo šta se iza nje krije. A kada, ko ima nerava, a ja ne samo da imam nerava nego osećam i dužnost da sve to gledam, jer pišem jednu vrstu studije o ponašanju u parlamentu, kada mi vidimo kako ti ljudi govore jedan za drugim, onda vidim još nekoliko bitnih stvari. A pošto imam smisla za ono što je smešno čak i kada je tragično, onda ću vam govoriti samo o nekoliko momenata koji su vrlo karakteristični.

Počeću od oslovljavanja. Pola vremena oni troše na pokušaj da imitraju engleski Parlament. Zatim se potpredsednik skupštine, pošto je predsednik imao neke neprilike sa glavom, jer se permanentno hvatao za glavu tako da je morao biti privremeno udaljen. Dalje, na njegovo mesto je došao potpredsednik, poznati nezavisni kandidat koji je, uzgred budi rečeno, kako sam tek nedavno saznao, radio nešto u tužilaštvu i imao veze sa Upravom državne bezbednosti.

Ta vrsta nezavisnosti, odnosno ta vrsta zavisnosti, zna se, nikad ne prestaje. To je poznato policiji. To večno moljenje, „molim vas“, to kukanje za nekim redom, postaje zaista beskrajno smešno. Ja im predlažem da uzmu čekić – raspale čekićem i uspostave red, umesto što se udvaraju jedan drugome. Ali, evo kako to udvaranje suštinski izgleda.

Bez obzira na to ko je u pitanju i koja se tema tretira, događa se sledeće: deset poslanika, čuo sam da se to zove „sepsa“ (meni se dopada ta skraćenica) izađu i počnu da masakriraju opoziciju na najbrutalniji, najgori, najnevaspitaniji način. I dobro, to naravno prođe. Onda se pojavi jedan i kaže: „Ljudi budimo složni.“ I to se ponavlja u pravilnim intervalima, kao da je reč o nečemu o čemu se unapred dogovore. A pri tome, za mene je najsmešnije kada se pozivaju na civilizaciju, delikatnost i finoću.

„Budimo civilizovani, budimo delikatni.“ Socijalisti pokušavaju kao što su to činili u čitavoj svojoj istoriji, da budu najnovija stvar na svetu. Mi smo nesrećni samo zato što smo hteli svuda da budemo prvi. Poznato je da je buržoaski parlament mesto okrutne, brutalne političke borbe, gde se upotrebljavaju i teške reči, gde čak ima i tuče. A sada, najedanput, mi se vređamo kada neko kaže nekome: „Ti si magarac.“ A to se podrazumeva. To se zna.

 Može da se suspenduje zbog toga sa jedne sednice. I čovek ode, i šta ima tu strašno kad on, u suštini, i jeste magarac.

No comments: